Membangun Motivasi Belajar melalui Lingkungan Sekolah yang Nyaman di Sekolah Dasar

Authors

  • Seprie Universitas Doktor Nugroho Magetan

DOI:

https://doi.org/10.53624/ptk.v6i1.752

Keywords:

motivation to learn, environment, school, comfort

Abstract

The majority of SDN 01 Maospati students stated that the spatial layout used was felt to be very supportive of their learning activities, so that every day they felt comfortable with their school environment. Uncomfortable school conditions result in decreased motivation to learn. The purpose of this study is to find out and analyze the influence of the school environment on the motivation of SDN 01 Maospati students. This research method is quantitative using linear regression analysis techniques through data collection with questionnaires on the entire student population of 85 children. The results of the study show that there is a positive and significant influence of the school environment on student learning motivation at SDN 01 Maospati, but in the assessment of student perception of the school environment as a means of learning and the value of student learning motivation is still in the medium category. The results of the learning motivation assessment in this study are strongly supported by the school environment as the main factor because it has a positive and significant influence.

Downloads

Download data is not yet available.

References

rif, I. N. (2018). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Motivasi Belajar Murid SD Inpres Bisara Kecamatan Bontonompo Selatan Kabupaten Gowa. Universitas Muhammadiyah Makassar.

Disty, F., Nuraini, & Okianna. (2018). Pengaruh Lingkungan Belajar Di Sekolah Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di SMK Negeri 1 Pontianak. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Khatulistiwa (JPPK), 7(12).

Farabila, A. D., Amaliah, A. N., & Karyadi. (2024). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran IPS Kelas VIII Di MTs Prima Bekasi Tahun Ajaran 2023 – 2024. Science and Education Journal (SNEJ), 2(3).

Hae, M. L. (2024). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Motivasi Belajar Pada Siswa Kelas IV Di SD YPPK St. Petrus Ayawasi Kabupaten Maybrat Papua Barat Daya. Universitas Pendidikan Muhammadiyah Sorong.

Hamzah, R. U., Irmawanty, & Hambali, H. (2024). Pengaruh Lingkungan Belajar terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa pada Mata Pelajaran Biologi di Kelas MIPA SMA Negeri 20 Pangkep. Edukasi Elita: Jurnal Inovasi Pendidikan, 1(4).

Khairunnisa, I., Risnawati, & Rizqa, M. (2024). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Motivasi Belajar Siswa SD Negeri 1 Siak Kecil. IJEDR: Indonesian Journal of Education and Development Research, 2(1).

Kurniawan, A. (2023). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Motivasi Siswa Pada Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Di SMP Negeri 29 Rejang Lebong. Institut Agama Islam Negeri Curup.

Mattarima, S. M. U., Afifi, N., & Qamaria, R. S. (2022). ENGLISH STUDY CLUB: HOW STUDENTS'MENTAL ATTRIBUTES REFLECT THEIR MOTIVATION. Celtic: A Journal of Culture, English Language Teaching, Literature and Linguistics, 9(1), 120-134.

Nurbari, R. (2018). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas VIII MTs Ishlahil Athfal Rumak Lombok Barat Tahun Pelajaran 2017/2018. Universitas Islam Negeri (UIN) Mataram.

Pradana, R. O. (2023). Analisis Kondisi Lingkungan Sekolah Terhadap Motivasi Belajar Siswa SD Negeri 04 Tegalsari Weru Sukoharjo Tahun Ajaran 2023/2024. Universitas Widya Dharma.

Rosyidi, M., Sa’adah, J. Q., Latifah, U., Maharani, D. K., Aj-Jaudah, S., & Aris, A. P. (2024). Pengaruh Lingkungan Sekolah terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas XII di MAN 4 Jombang. Jurnal Inovasi Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 1(3).

Sihite, Y., Sihombing, L. N., & Sijabat, D. (2023). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas V SD Negeri Percontohan. Journal on Education, 6(1).

Sitepu, I. H. B. (2022). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Motivasi Belajar Siswa Kelas V SD 040492 Batukarang Kecamatan Payung Tahun Ajaran 2021/2022. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Saintek, Sosial Dan Hukum (PSSH), 1.

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian pendidikan Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.

Sulistyowati, E. D., Hariyati, N., & Khamidi, A. (2024). Hubungan Lingkungan Belajar dan Motivasi Belajar terhadap Hasil Belajar. Journal of Education Research, 5(2).

Syafitri, N. A. (2023). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Motivasi Belajar Siswa Di Kelas V SDN 1 Kediri Selatan Tahun Pelajaran 2022/2023. Universitas Islam Negeri Mataram.

Tarigan, F. E. (2024). Pengaruh Lingkungan Sekolah Terhadap Motivasi Belajar IPA Siswa Kelas III SD Negeri 040447 Kabanjahe. Universitas Quality Berastagi.

Trisnayanthi, K. E., Putri, P. M. V. D., Dewi, N. L. Y. T., Priastini, N. L. W. D., & Werang, B. R. (2023). Pengaruh Lingkungan Sekolah terhadap Motivasi dan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar Negeri 3 Sambangan. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3).

Downloads

PlumX Metrics

Published

2025-08-08

How to Cite

Seprie, S. (2025). Membangun Motivasi Belajar melalui Lingkungan Sekolah yang Nyaman di Sekolah Dasar. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 6(1), 166–176. https://doi.org/10.53624/ptk.v6i1.752