Penerapan Strategi Index Card Match Berbantu Media Power Point untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab

Authors

  • Yeni Lailatul Wahidah Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Zulhannan Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung
  • Noviyanti Universitas Islam Negeri Raden Intan Lampung

DOI:

https://doi.org/10.53624/ptk.v4i2.366

Keywords:

kosakata, index card match, media power point

Abstract

The purpose of this study was to determine whether by applying the index card match strategy strategy assisted by power point media can improve the mastery of Arabic vocabulary of students in class IV MI Al Juharotunnaqiyah South Lampung. This research using Classroom Action Research (PTK) with Kemmis and . Mc Teggart model which was carried out in two cycles. Cycles. Data collection techniques were observation, documentation, interviews and learning outcome tests. multiple choice and description. The results showed an increase in student learning outcomes after applying index card match strategy assisted by power point media in the pre-cycle. pre-cycle, namely students who completed 7 (40%) and those who did not complete 14 (60%). 14 (60%). In cycle II there was an increase of 18 (73%) and those who did not complete 5 (21%). In cycle II there was cycle II there was an increase of 20 (87%) students who were complete and 3 (13%) who were not complete. 3(13%). So that there was an increase of 61%. Based on the results of research and data analysis, it can be concluded that the application of the index card match strategy assisted by power point media can improve students' mastery of Arabic vocabulary in Class IV MI Al Juharotunnaqiyah South Lampung.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ahmadi, & Ilmiani, A. M. (2020). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab (Edisi Pert). Ruas Media.

Akbar, A. (2007). Panduan menguasai microsoft windows aplikasi office (word, excel, power point dan access) untuk pemula (Edisi Pert). M2s Bandung.

Angkoro, R., & Kosasih, A. (2007). Optimalisasi Media Pembelajaran. PT. Grasindo.

Anjeliza. (2013). No 主観的健康感を中心とした在宅高齢者における 健康関連指標に関する共分散構造分析Title.

Ayu Pramesti, A., & Suci Qamaria, R. (2022). Penerapan Komunikasi Terapeutik dengan Media Flash Card pada Anak yang Mengalami Down Syndrome. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 2(2), 159–169. https://doi.org/10.53624/ptk.v2i2.92 DOI: https://doi.org/10.53624/ptk.v2i2.92

Diahratri, K. (2022). Efektivitas Penggunaan Youtube Sebagai Media Belajar Mahasiswa Program Studi Pendidikan Informatika STKIP PGRI Pacitan. Skripsi. Pacitan. Khusnul Diahratri.2022, 5(3), 248–253.

Fajriah, Z. (2015). Peningkatan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab (Mufradat) Melalui Penggunaan Media Kartu Kata Bergambar (Penelitian Tindakan Pada Siswa kelas I MI Nurul HakimKediri Lombok Barat Tahun 2015). Jurnal Pendidikan Usia Dini, 9(1), 107–126. https://doi.org/10.21009/JPUD.091

Hamalik, O. (2006). Pendidikan Guru Berdasarkan Pendekatan Kompetensi. Bumi Aksara.

Hijriyah, U. (2018). Analisis Pembelajaran Mufrodat Dan Struktur Bahasa Arab Di Madrasah Ibtidaiyah (Edisi Pert). Cv. Gemilang.

Kridalaksana, H. (1983). Kamus Linguistik. PT.Gramedia Pustaka Utama.

McNiff, J. (2013). Action Research. Routledge. https://doi.org/10.4324/9780203112755 DOI: https://doi.org/10.4324/9780203112755

Nasution, Z. M., Kirana, I. O., & Anggraini, F. (2022). Analisa Pengaruh Perbedaan Waktu Belajar Terhadap Hasil Belajar Mata Kuliah Matematika Diskrit Mahasiswa STIKOM Tunas Bangsa. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (Jpms), 8(2), 521–526. https://doi.org/10.36987/jpms.v8i2.3617 DOI: https://doi.org/10.36987/jpms.v8i2.3617

Nugraha, Z., Rukiyah, S., & Missriani. (2023). Analisis Penggunaan Kosa Kata Baku dan Tidak Baku Dalam Bahasa Indonesia Pada Peserta Didik Kelas 8-A SMP Negeri 1 Pangkalanbaru. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(10), 141–145. https://doi.org/10.5281/zenodo.10079063

Nurhasanah, S. (2019). Strategi Pembelajaran. Edu Pustaka.

Penelitian, M. (1993). kelas ( PTK ) yang dikembangkan oleh Kemmis Taggart ( 1992 : 5-6 ); Gillt ( 1993 : 69 ); ( Clas action Resert ). Penelitian tindakan kelas dimaksudkan untuk meningkatkan kualitas pendidikan atau pengajaran yang diselenggarakan oleh guru / pengajar penelit. 37–57.

Rohman, F. (2015). Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Madani.

Salim. (2014). Strategi Pembelajaran (Edisi Kedu). Perdana Publishing.

Sanjaya, W. (2012). Media Komunikasi Pembelajaran. Kencana Prenada Media Group.

Suib, M., Saputra, D., Fidri, M., & Nurhayati. (2022). Strategi Pembelajaran Berdasarkan Unsur-Unsur Bahasa Arab. Jurnal As-Said, 2(1), 149–161.

Suryana, T., & Amarullah, A. (2004). Pengantar Internet Dan HTML. Unikom.

Winarni, E. W. (2021). Teori dan Praktik Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, PTK, R & D. Bumi Aksara.

Zaini. (2008). Srategi Pembelajaran Aktif. Insan Mandiri.

Downloads

PlumX Metrics

Published

2024-05-15

How to Cite

Wahidah, Y. L., Zulhannan, Z., & Noviyanti , N. (2024). Penerapan Strategi Index Card Match Berbantu Media Power Point untuk Meningkatkan Penguasaan Kosakata Bahasa Arab . PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 4(2), 327–337. https://doi.org/10.53624/ptk.v4i2.366

Issue

Section

Articles