The Effectiveness of Google Classroom as English Learning Assistance
DOI:
https://doi.org/10.53624/kontribusi.v1i1.10Keywords:
Online learning, google classroom, english learning assistanceAbstract
Google classroom is one of online learning medias which is developed by Google. It is an online class that facilitates teacher and students to interact and connected although they are in distinct area. English is one of courses that uses google classroom as an assistance media in learning process. It is caused English learning has a lot of material and needs a lot of practice. Therefore, assistance media is needed as to assist lecturers in transmitting material and organizing student assignments. This study aims to know the effectiveness of google classroom as English learning assistants. This study uses a descriptive quantitative method that would elaborate the effectiveness of google classroom as English learning assistant in student’s perspective through techniques of questionnaires to collect data. The subject of this research is students who actively use google classroom in learning English. Finding revealed that the effectiveness of Google classroom as an English learning assistance is in the medium category. It indicates that the use of google classroom is still not significantly effective in learning English.
Downloads
References
Antari Sudharta, N. (2015). Metodelogi Penelitian [Personal Blog]. Widisudharta. https://widisudharta.weebly.com/metode-penelitian-skripsi.html.
Azhar, K. A., & Iqbal, N. (2018). Effectiveness of Google Classroom: Teachers’ Perceptions. Prizren Social Science Journal 2(2), 16.
Firmantika, L., & Mukminan, M. (2014). Pengembangan Media Pembelajaran Berbantuan Komputer Untuk Menanamkan Kesadaran Lingkungan Bagi Siswa Smp. Harmoni Sosial: Jurnal Pendidikan IPS, 1(2). https://doi.org/10.21831/hsjpi.v1i2.2437.
Munir. (2012). MULTIMEDIA Konsep & Aplikasi dalam Pendidikan. Retrieved from https://file.upi.edu/Direktori/FPMIPA/PRODI._ILMU_KOMPUTER/.
Pratama, D., & Sopryadi, H. (2016). Pengaruh Pemanfaatan Kelas Elektronik Terhadap Efektifitas dan Efisiensi Proses Belajar STMIK XYZ. Jatisi. 3(1), 12.
Thorn, Warwick J (1995). Points to Consider when Evaluating Interactive Multimedia [Note]. Retrieved from Iteslj. http://iteslj.org/Articles/Thorn-EvalueConsider.html.
Umar. (2014). MEDIA PENDIDIKAN: Peran dan Fungsinya dalam Pembelajaran. Jurnal Tarbawiyah, 11(1), 131–144.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Cantika Sari Dewi M, Rezki Suci Qamaria
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. Hak cipta atas artikel apa pun dipegang oleh penulisnya.
2. Penulis memberikan jurnal, hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya dengan pengakuan atas kepenulisan dan publikasi awal karya tersebut dalam jurnal ini.
3. Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan dari publikasi awalnya di jurnal ini.
4. Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
5. Artikel dan materi terkait yang diterbitkan didistribusikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0