Penggunaan Media Pembelajaran Flashcard dalam meningkatkan Hasil Belajar Peserta Didik pada Materi Skala Kelas VI SDN Burengan 02 Kediri
DOI:
https://doi.org/10.53624/ptk.v5i2.592Keywords:
media, learning, flashcardAbstract
This research was conducted to address the urgent issue of low mathematics learning outcomes for sixth-grade students at SDN Burengan 02 Kediri, particularly in understanding the concept of scale, especially in comparing sizes in images with actual sizes. The objective of this research is to improve students' learning outcomes through the use of learning media in the form of flashcards. The method in this research applies the Kemmis and McTaggart design to conduct Classroom Action Research (CAR) with four stages in each cycle: planning, action implementation, observation, and reflection. The results of the study indicate that the use of flashcards as a learning medium is capable of improving students' learning outcomes. In the pre-cycle phase, the average student score was 72.3 with a completeness level of 32.26%. In cycle I, after the action of applying flashcards in the learning process, the average score increased to 76.5 with a completeness rate of 54.84%. In cycle II, the scores further increased to 81.1 with a completeness of 87.10%. From these findings, it can be concluded that flashcard media is efficient in improving students' understanding of the concept of scale.
Downloads
References
Ananda, D., & Sutriyani, W. (2023). Efektifitas Penggunaan Media Flash Card Berbasis Audio Visual Terhadap Hasil Belajar Matematika Kelas lll. Jurnal Pembelajaran Dan Matematika Sigma (Jpms), 9(2), 193–200. https://doi.org/10.36987/jpms.v9i2.5021 DOI: https://doi.org/10.36987/jpms.v9i2.5021
Dinn Wahyudin, Deni Darmawan, Edi Suryadi, Linda Setiawati, & Yulia Rahmawati. (2021). Digital Strategic Communication Management in Developing Curriculum of Universitas Pendidikan Indonesia. Journal of Hunan University Natural Sciences, 48(10).
Hapsari1, A. D. P., & Kristin2, F. (2024). Penerapan Media Pembelajaran Flashcard untuk Meningkatkan Hasil Belajar dan Motivasi Belajar Siswa Kelas 2 Sd Negeri Tingkir Lor 02 Tahun Pelajaran 2023-2024. Jurnal Ilmiah PGSD FKIP Universitas Mandiri ISSN Cetak : 2477-5673ISSN Online : 2614-722X, 10.
Machali, I. (2022). Bagaimana Melakukan Penelitian Tindakan Kelas Bagi Guru ? Indonesian Journalof Action Research, 01(2), 1(2). DOI: https://doi.org/10.14421/ijar.2022.12-21
Mukti, W. A. H., Asvio, N., & Febriani, H. (2024). Pengembangan E-Komik Sebagai Bahan Ajar Berbasis Kearifan Lokal Tradisi Sekujang Dari Desa Pagar Agung Kecamatan Seluma Barat. Excellent Journal for …, 1(1), 16–25. https://ejournal.periexca.org/index.php/eju/article/view/68%0Ahttps://ejournal.periexca.org/index.php/eju/article/download/68/29
Nisa, H., & Suyadi, S. (2020). Mengatasi Kesulitan Belajar Matematika Anak Usia Sekolah Dasar Dengan Pendekatan Psikologi Kognitif. Metodik Didaktik, 16(1), 21–28. https://doi.org/10.17509/md.v16i1.25277 DOI: https://doi.org/10.17509/md.v16i1.25277
Pasaribu, M., & Mukhrimah, N. A. (2022). Efektifitas Penggunaan Media Flashcard Terhadap Kemampuan Mengenal Huruf Hijaiyah. Journal on Teacher Education, 4(2), 1190–1200. https://journal.universitaspahlawan.ac.id/index.php/jote/article/view/9891/7881
Pradana, P. H., & Gerhni, F. (2019). Penerapan Media Pembelajaran Flash Card untuk Meningkatkan Perkembangan Bahasa Anak. Journal of Education and Instruction (JOEAI), 2(1), 25–31. https://doi.org/10.31539/joeai.v2i1.587 DOI: https://doi.org/10.31539/joeai.v2i1.587
Pramesti, A. A., & Qamaria, R. S. (2022). Penerapan Komunikasi Terapeutik dengan Media Flash Card pada Anak yang Mengalami Down Syndrome. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 2(2), 159-169. DOI: https://doi.org/10.53624/ptk.v2i2.92
Rika Widianita, D. (2023). Analisis Kesulitan Belajar Matematika Siswa Sekolah Dasar pada Materi Perbandingan Dan Skala. At-Tawassuth: Jurnal Ekonomi Islam, VIII(I), 1–19. DOI: https://doi.org/10.59061/guruku.v1i3.188
Riyanti, A. G. (2018). Upaya Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Melalui Media Flashcard Effort To Increase Learning Result Mathematics By Using Flashcard Media. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar Edisi, 27, 7.
Rohmatin, B., Akib, T., & Muhammad, S. (2023). Penggunaan Media Flashcard Untuk Meningkatkan Pengenalan Bentuk Huruf Siswa Kelas II Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di SD Inpres Malakaya Kabupaten Gowa. Jurnal Bima: Pusat Publikasi Ilmu Pendidikan Bahasa Dan Sastra, 1(3), 44–65. DOI: https://doi.org/10.61132/bima.v1i3.58
Safitri, A. R., & Sundi, V. H. (2024). Efektivitas Penggunaan Flashcard dalam Meningkatkan Kosa Kata Bahasa Indonesia Siswa Kelas 4 UPTD SD Negeri Serua 01 Tangerang Selatan. 2009, 849–856.
Sahrani, N. D., Munir, N. P., Studi, P., Guru, P., & Ibtidaiyah, M. (n.d.). Media Flashcard Terhadap Hasil Belajar Matematika Konsep Penjumlahan dan Pengurangan pada Siswa Kelas 2 Sdn 24 Temmalebba. 9, 338–351.
Tarusu, D. T., & Harun, M. (2024). Effectiveness of Using Flash Card Learning Media in English Learning in Elementary Schools. 07(01), 8370–8378. DOI: https://doi.org/10.31004/joe.v7i1.7670
Yanda, K. O. (2019). Pengaruh Model Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kemampuan Pemahaman Konsep Ditinjau Dari Motivasi Belajar Siswa. 2(1), 58–67. DOI: https://doi.org/10.31851/indiktika.v2i1.3428
Yantik, F. (2022). Desain Media Pembelajaran Flash Card Math dengan StrategiTeams Achievement Division (STAD) terhadap Hasil Belajar Matematika Materi Himpunan. 6(3), 3420–3427. DOI: https://doi.org/10.31004/basicedu.v6i3.2624
Yuliana, A., & Kuala, S. (2025). Peningkatan Hasil Belajar Siswa melalui Pendekatan Teaching At The Right Level ( TaRL ). 5(2), 360–370. DOI: https://doi.org/10.53624/ptk.v5i2.559
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Wiwit Aprilianti, Bagus Amirul Mukmin, Aji Setya Gaya Putra

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
1. Hak cipta atas artikel apa pun dipegang oleh penulisnya.
2. Penulis memberikan jurnal, hak publikasi pertama dengan karya yang dilisensikan secara bersamaan di bawah Lisensi Atribusi Creative Commons yang memungkinkan orang lain untuk membagikan karya dengan pengakuan atas kepenulisan dan publikasi awal karya tersebut dalam jurnal ini.
3. Penulis dapat membuat pengaturan kontrak tambahan yang terpisah untuk distribusi non-eksklusif dari versi jurnal yang diterbitkan dari karya tersebut (misalnya, mempostingnya ke repositori institusional atau menerbitkannya dalam sebuah buku), dengan pengakuan dari publikasi awalnya di jurnal ini.
4. Penulis diizinkan dan didorong untuk memposting karya mereka secara online (misalnya, di repositori institusional atau di situs web mereka) sebelum dan selama proses pengiriman, karena hal itu dapat mengarah pada pertukaran yang produktif, serta kutipan yang lebih awal dan lebih besar dari karya yang diterbitkan.
5. Artikel dan materi terkait yang diterbitkan didistribusikan di bawah Lisensi Internasional Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0