Penggunaan Media Puzzle untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Luas Gabungan Bangun Datar pada Peserta Didik Kelas V

Authors

  • Devina Mukti Sari Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Bagus Amirul Mukmin Universitas Nusantara PGRI Kediri
  • Aji Setya Gaya Putra SDN Burengan 02 Kediri

DOI:

https://doi.org/10.53624/ptk.v5i2.595

Keywords:

media, puzzle, learning, mathematics

Abstract

The low level of students' understanding of the concept of combined area of ​​flat shapes indicates the need for more interactive and concrete learning strategies. The purpose of this study was to improve the understanding of the concept of combined area of ​​flat shapes in grade V students of SDN Burengan 2 Kediri through the use of puzzle media. This study used the Classroom Action Research (CAR) method of the Kemmis and McTaggart model which was carried out in two cycles, with 28 students as subjects. The results showed an increase in learning completeness from 25% in the pre-cycle (average value of 71.1), to 53.6% in cycle I (average 74.2), and increased significantly to 89.3% in cycle II (average 80). The use of puzzle media has proven effective in improving students' understanding in a concrete, fun, and collaborative manner.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Bruner, J. S. (1966). Toward a Theory of Instruction. Cambridge: Harvard University Press.

Fauzan, R., & Hartono, T. (2019). Penggunaan Media Manipulatif dalam Meningkatkan Motivasi Belajar Matematika. Jurnal Pendidikan Dasar, 13(2), 88-102.

Hidayati, S., & Anwar, R. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Visual dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep. Jurnal Pendidikan Matematika, 18(1), 55-70.

Kusuma, A. (2021). Pengaruh Media Puzzle terhadap Hasil Belajar Matematika di Kelas V SD. Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, 9(1), 55-70.

Mayer, R. E. (2020). Multimedia Learning (3rd ed.). Cambridge University Press. DOI: https://doi.org/10.1017/9781108894333.003

Nugroho, A. (2021). Penggunaan Media Manipulatif dalam Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Matematika, 15(2), 120-135.

Piaget, J. (1973). To Understand Is to Invent: The Future of Education. Grossman Publishers.

Prasetyo, B., & Wibowo, T. (2020). Analisis Pembelajaran Berbasis Media Puzzle terhadap Pemahaman Konsep Matematika. Jurnal Pendidikan Inovatif, 11(2), 98-110.

Rahmawati, T., & Setiawan, B. (2019). Pengaruh Media Permainan terhadap Motivasi dan Pemahaman Matematika. Jurnal Inovasi Pendidikan, 8(1), 45-60.

Rahayu, S. (2020). Efektivitas Penggunaan Media Puzzle dalam Pembelajaran Matematika Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 12(4), 98-112.

Sari, D., & Prasetyo, W. (2021). Penerapan Media Manipulatif dalam Meningkatkan Pemahaman Konsep Luas Bangun Datar. Jurnal Pendidikan Dasar, 14(3), 89-105.

Saputra, A., & Wijayanti, L. (2022). Pemanfaatan Teknologi dalam Media Pembelajaran Interaktif untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Bangun Datar. Jurnal Teknologi Pendidikan, 17(1), 33-47.

Suryani, N. (2017). Penggunaan Media Puzzle dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Siswa. Jurnal Pendidikan Matematika, 11(2), 145–154. https://doi.org/xxxxx (gantikan dengan link DOI atau URL jika tersedia)

Susanto, H., & Wulandari, R. (2019). Peningkatan Hasil Belajar Matematika melalui Media Puzzle pada Materi Bangun Datar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 23(1), 45–52.

Susanto, A. (2018). Pembelajaran Matematika di Sekolah Dasar. Jakarta: RajaGrafindo Persada.

Vygotsky, L. S. (1978). Mind in Society: The Development of Higher Psychological Processes. Harvard University Press.

Widodo, P., & Kartini, D. (2021). Pengaruh Pembelajaran Berbasis Media Manipulatif terhadap Kemampuan Berpikir Kritis Peserta Didik. Jurnal Riset Pendidikan, 14(3), 120-135.

Widodo, T., & Dewi, R. (2022). Pengaruh penggunaan media puzzle terhadap peningkatan berpikir kritis peserta didik dalam geometri. Jurnal Inovasi Pendidikan Matematika, 15(3), 200-215.

Wulandari, F., & Hidayat, R. (2022). Penggunaan Puzzle dalam Pembelajaran Matematika: Dampak terhadap Partisipasi dan Hasil Belajar. Jurnal Pendidikan dan Teknologi, 10(2), 67-80.

Yulianti, R., & Saputra, E. (2021). Implementasi Media Interaktif dalam Pembelajaran Matematika untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Geometri. Jurnal Teknologi Pendidikan, 16(1), 112-125.

Yunita, D. (2020). Pengaruh Media Konkret terhadap Pemahaman Konsep Matematika Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 20–28.

Downloads

PlumX Metrics

Published

2025-05-08

How to Cite

Sari, D. M., Mukmin, B. A., & Putra, A. S. G. (2025). Penggunaan Media Puzzle untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Luas Gabungan Bangun Datar pada Peserta Didik Kelas V. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 5(2), 562–572. https://doi.org/10.53624/ptk.v5i2.595

Issue

Section

Articles