Meningkatkan Keaktifan Siswa melalui Pembelajaran Kooperatif STAD pada Mata Pelajaran PPKn

Authors

  • Nibras Shohwatul Islam Institut Pendidikan Indonesia
  • Mahfiroh Fitria Maulani Institut Pendidikan Indonesia
  • Nenden Rosita Institut Pendidikan Indonesia
  • Prima Melati Institut Pendidikan Indonesia
  • Tetep Institut Pendidikan Indonesia
  • Anita Murdayanti Institut Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.53624/ptk.v6i1.638

Keywords:

active learning, cooperative learning STAD, PPKn

Abstract

The activeness of students in PPKn learning in class IX C SMPN 5 Tarogong Kidul is still low, shown by the lack of participation in discussions, asking questions, and dominance of lecture methods. This research aims to increase student activity through a cooperative learning model of the Student Teams Achievement Division (STAD) type. The research uses the Classroom Action Research (PTK) approach with the DDAER model, carried out in two cycles. Data collection techniques include observation, interviews, and documentation. The activity of students increased from 33.3% in the pre-cycle to 54.2% in the first cycle, and 87.5% in the second cycle. Improvements occurred in all indicators, especially in questioning, discussion, and group cooperation. The implementation of STAD by teachers also increased from 83.3% to 100%. The application of the STAD model is consistently effective in increasing students' activeness in PPKn learning, both individually and in groups.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abrori, A. N., Sumadi, C. D., Telang, J. R., Kamal, K., Bangkalan, K., Jawa, P., & Kode, T. (2023). Pengaruh Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD Terhadap Keaktifan Belajar Siswa Kelas 2 SDN Morkoneng 1. Jurnal Inovasi Ilmu Pendidikan, 1(4), 296–315. https://doi.org/10.55606/lencana.v1i4.2385

Fiteriani, I. and B. B. (2018). Analisis Perbedaan Hasil Belajar KognitifMenggunakan Metode Pembelajaran KooperatifYang Berkombinasipada Materi IpaDi Min Bandar Lampung. Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar , 4.2, 1–30.

Hasanah, Z., & Himami, A. S. (2021). Model Pembelajaran Kooperatif Dalam Menumbuhkan Keaktifan Belajar Siswa. Irsyaduna: Jurnal Studi Kemahasiswaaan, 1(1), 1–13. https://doi.org/10.54437/irsyaduna.v1i1.236

Idris, S., & ZA, T. (2017). Realitas Konsep Pendidikan Humanisme dalam Konteks Pendidikan Islam. In Jurnal Edukasi (Media Kajian Bimbingan Konseling). https://doi.org/10.1097/00001888-199901001-00046

Kuncono, R. A., FIP Lantai, G. B., Setiabudhi, J., Arianti Kuncono, R., Hermawan, R., & Rakhmat Riyadi, A. (2019). Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Untuk Meningkatkan Kerja Sama Siswa Kelas Iv Sd. Jpgsd, Iii, 298–306.

Mulyatiningsih, E. (2021). Metode Penelitian Tindakan Kelas. https://www.academia.edu/10764992/MODUL_PELATIHAN_PENDIDIKAN_PROFESI_GURU_FAKULTAS_TEKNIK_UNIVERSITAS_NEGERI_YOGYAKARTA_METODE_PENELITIAN_TINDAKAN_KELAS_Oleh_Dr_Endang_Mulyatiningsih?auto=download

Nugroho, S., & Shodikin, A. (2018). Efektivitas Pembelajaran Student Teams Achievement Division (STAD) Berbantuan Komik pada Siswa SD. JMPM: Jurnal Matematika Dan Pendidikan Matematika, 3(1), 22–32. https://doi.org/10.26594/jmpm.v3i1.1067

Nur Khasanah, F., & Aditia Rigianti, H. (2023). Upaya Guru Dalam Menghadapi Peserta Didik Yang Mengalami Kebosanan Saat Pembelajaran Di Sekolah Dasar. Renjana Pendidikan Dasar, 3(4), 266–269.

Ramafrizal, Y., & Julia, T. (2018). Kajian Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD (Student Teams Achievement Division) Dalam Upaya Meningkatkan Efektifitas Proses Belajar Mengajar Akuntansi. OIKOS Jurnal Kajian Pendidikan Ekonomi Dan Ilmu Ekonomi, II. https://doi.org/10.23969/oikos.v2i2.1049

Rokhanah, N., Widowati, A., & Sutanto, E. H. (2021). Peningkatan Keaktifan Belajar Siswa dengan Menerapkan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Student Team Achievement Divisions (STAD). Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(5), 3173–3180. https://doi.org/10.31004/edukatif.v3i5.860

Satriani, S. (2018). Inovasi Pendidikan: Metode Pembelajaran Monoton ke Pembelajaran Variatif (Metode Ceramah Plus). Jurnal Ilmiah Iqra’, 10(1). https://doi.org/10.30984/jii.v10i1.590

Sriana, J., & Sujarwo, S. (2022). Analisis Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Stad Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Pedagogi: Jurnal Ilmiah Pendidikan, 8(1), 39–51. https://doi.org/10.47662/pedagogi.v8i1.245

Suhairiah, R. (2014). Peningkatan Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa Kelas VI Mata Pelajaran PKn Materi Pokok Demokrasi Melalui Penerapan Model Pembelajaran Scramble di SD Negeri Kademangan 1 Bondowoso. JEUJ: Jurnal Edukasi, 1(4), 37. https://doi.org/https://doi.org/10.19184/jukasi.v1i1.1026

Sukiyanto, S. (2018). Pengembangan Rencana Pembelajaran Matematika Dengan Model Kooperatif Tipe Stad Dan Teori Vygotsky. De Fermat : Jurnal Pendidikan Matematika, 1(2), 31–41. https://doi.org/10.36277/defermat.v1i2.24

Wulandari, I. (2022). Model Pembelajaran Kooperatif Tipe STAD ( Student Teams Achievement Division) dalam Pembelajaran MI. Jurnal Papeda: Jurnal Publikasi Pendidikan Dasar, 4(1), 17–23. https://doi.org/10.36232/jurnalpendidikandasar.v4i1.1754

Downloads

PlumX Metrics

Published

2025-09-25

How to Cite

Islam, N. S., Maulani, M. F., Rosita, N., Melati, P., Tetep, T., & Murdayanti, A. (2025). Meningkatkan Keaktifan Siswa melalui Pembelajaran Kooperatif STAD pada Mata Pelajaran PPKn. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 6(1), 198–213. https://doi.org/10.53624/ptk.v6i1.638